تارنوا | موسیقی سنتی ایرانی

دانلود رایگان موسیقی سنتی ایرانی

تارنوا | موسیقی سنتی ایرانی

دانلود رایگان موسیقی سنتی ایرانی

تارنوا | موسیقی سنتی ایرانی

موسیقی سنتی ایرانی،دانلود موسیقی سنتی،آرشیو موسیقی سنتی،دانلود موسیقی ایرانی

بایگانی

۱۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است



دانلود آلبوم “تمام تو” بداهه نوازی پیانو و نی اثر هوشیار خیام و امیر اسلامی با کیفیت ۱۲۸

Download “Tamame To” By Houshyar Khayyam & Amir Eslami – Direct Link

دانلود آلبوم تمام تو اثر هوشیار خیام

“تمام تو” نام آلبومی خاص است مطابق به سلیقه های خاص که توسط هوشیار خیام و امیر اسلامی خلق شده است. نوازندگان پیانو و نی ، دو سازی از دنیای متفاوت که به لطف دنیای پست مدرن ، در کنار هم می نوازند و نغمه هایی خلق می کنند. مثل همیشه از نشر “هرمس” باید انتظار شنیدن صداهای جدید را داشته باشید. ایده اصلی آلبوم تمام تو (دونوازی پیانو و نی) براساس بداهه نوازی است. بعضی از قطعات تنها یک بار اجرا و ضبط شده و بدون پالایش و تصحیح در این مجموعه آمده اند. اما در برخی لایه‌های دیگری پس از اجرا به آن افزوده شده است. تمام تمهیدات صوتی توسط دو نوازنده و با سازهایشان اجرا شده است.

دانلود آلبوم “دیروزی ها” با صدای مرحوم استاد منوچهر همایون پور با کیفیت ۱۲۸

Download “Dirouziha” By Manouchehr Homayounpour – Direct Link

دانلود آلبوم دیروزی ها با صدای منوچهر همایون پور

“دیروزی ها” نام مجموعه تصنیف های بسیار زیبا و قدیمی با صدای مرحوم استاد منوچهر همایون پور با اجرای ارکستر مرحوم استاد حسین یاحقی می باشد. شاید این دو اسم برای علاقمندان جوانتر موسیقی سنتی آنچنان آشنا نباشد چرا که بیشتر فعالیت استاد همایون پور مربوط به قبل از سال ۱۳۴۰ می باشد و استاد حسین یاحقی (دایی استاد پرویز یاحقی) نیز جز استادان قدیمی موسیقی سنتی ایران است.

دانلود آلبوم “گوسان پارسی ۱″ دو تار و آواز نور محمد درپور و گردآوری جهانگیر نصر اشرفی با کیفیت ۱۲۸

Download “Gosane Parsi 1″ By Nor Mohammad Dorpour & Jahangir Nasr Ashrafi – Direct Link

دانلود آلبوم گوسان پارسی 1 اثر نور محمد درپور

“گوسان پارسی” مجموعه از ۱۵ آلبوم است که توسط جهانگیر نصری اشرفی محقق و پژوهشگر موسیقی جمع آوری شده است. “گوسان پارسی ۱″ مربوط به موسیقی خراسان است که در آن استاد نور محمد درُپور نوازندگی و آواز سر داده است. آلبوم دارای ۳ قطعه بلند است که دو قطعه آوازی است و یک قطعه نیز تنها دو تار نوازی است. امیدوارم لذت ببرید.

دانلود آلبوم “چهار مضراب” اجرای چهارمضراب های ایرانی با اجرای تار و تنبک اثر جلیل شهناز

Download “Chaharmezrab” By Jalil Shahnaz – Direct Link

دانلود آلبوم چهارمضراب جلیل شهناز

سید علیرضا میر علی نقی – کارشناس موسیقی :  « چهارمضراب ، تنها فرم کاملاً سازی موسیقی ایرانی است ، فرمی که وابسته به تکنیک نوازندگی است و قابلیت انطباق – نسبی یا کامل – با کلام را ندارد. بر عکس فرم های دیگر که هرکدام به نوعی قابلیت پذیرش کلام را دارند. چهارمضراب در موسیقی ایرانی همراه با تحول در تکنیک های نوازندگی رشد کرده و متحول شده است. اصل آن مربوط به سازهای مضرابی است و در سازهای نظیر کمانچه و نی نیز کمابیش قابل اجرا است.

چهارمضراب قطعه ایست موزون – وزن دار – که در آن صدای پایه – پدال یا واخوان- به طور مرتب و مشخص شنیده می شود و جملات تشکیل دهنده چهارمضراب با این پایه مشخص شناخته می شوند. در شیوه های مختلف نوازندگی چهارمضراب های بسیار متنوعی ابداع شده و مجموعه چهارمضراب های موسیقی ایرانی در دوران معاصر مجموعه ای غنی و پربار و قابل مطالعه است.

دانلود آلبوم های “مثنوی خوانی : شیوه های مثنوی خوانی در دوران معاصر” اثر هنرمندان مختلف

Download “Masnavi Khani” By Various Artist – Direct Link

دانلود آلبوم شیوه های مثنوی خوانی در دوران معاصر

بابک خضرائی « مثنوی خوانی را ، که در اینجا منظور از آن خواندن اشعار مثنوی معنی با آواز خوش است ، می توان همزاد مثنوی معنوی دانست. مثنوی به شیوه ای خاص و توسط افرادی که توانایی کافی داشته اند ، در حلقه ی یاران مولانا اجرا می شده است. حتی این فرضیه قابل طرح است که شیاد مولانا اجرای ملحون و موسیقایی مثنوی را بیشتر درنظر داشته است تا خواندن دکلمه وار آن را خواندن مثنوی در گستره ای از هند تا ترکیه و نیز بخش هایی از آسیای میانه و بالکان ، سنتی آشناست. در نواحی ایران نیز مثنوی با همان لهجه و حالت موسیقایی محلی رواج دارد. از جمله در شمال خراسان و منطقه ی تربت جام نوعی مثنوی خوانی به نام “مثنوی کاشمری” مرسوم است.

جلیل شهناز (۱ خرداد ۱۳۰۰ اصفهان – ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ تهران) یکی از سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار سدهٔ اخیر در ایران بود.

جلیل شهناز، در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسیدند. پدرش «شعبان‌خان» علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنگ (سارنج) هم از نوازندگان کمانچه بود.

جلیل شهناز، از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز که به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد.

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان والای کشور از جمله فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسائی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری، محمد رضا شجریان و حسن زیرک(خواننده بزرگ کرد) -شاهزیدی-طباطبائی -محمد اصفهانی همکاری داشته‌است.

وی در دههٔ ۱۳۶۰ همراه با فرامرز پایور (سنتور)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، محمد اسماعیلی (تنبک) و محمد موسوی (نی) «گروه اساتید» را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.

وی در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد.همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد.

جلیل شهناز، علاوه برنواختن تار، که ساز اختصاصی اوست، با نواختن ویولون، سنتور و تمبک و اواز -سه تار نیز آشنایی کامل دارد. که تمام فایلهای صوتی استاد موجود و در درجه استادانی چون یاحقی -پایور-ووو می‌نوازد. معروف است که او در شیوه نوازندگی می‌تواند با ساز خود علاوه برنواختن، آواز هم بخواند.

جلیل شهناز نوازنده تار

دانلود آلبوم “سه گاه” دو نوازی سه تار و تنبک اثر بهداد بابایی و محسن کثیرالسفر با کیفیت ۱۲۸

Download “Segah” Setar Improvisation By Behdad Babaei – Direct Link

دانلود آلبوم سه گاه اثر بهداد بابایی

“سه گاه” نام آلبومیست غیررسمی که توسط سایتی به نام هارمونی دات آی آر در چندین سال قبل منتشر شده بود. این سایت در حال حاضر فعال نیست. در آلبوم “سه گاه” بهداد بابایی نوازنده چیره دست سه تار به همراه تنبک محسن کثیرالسفر به اجرای قطعاتی در دستگاه سه گاه می پردازند. بهداد بابایی که به واسطه نسبت فامیلی و البته تواناییش در نواختن سه تار در بین اهالی موسیقی آشناست و عده ای او را صاحب سبک در سه تار نوازی می دانند. بسیار گزیده کار است و تابحال فقط یک آلبوم “جوی نقره ای مهتاب” را به صورت مستقل روانه بازار کرده است و البته با گروه عارف همکاری های بسیاری داشت. در هر صورت شنیدن صدای سه تار این نوازنده و استاد سه تار لذت بخش است. امیدوارم لذت ببرید.

ملحیه سعیدی متولد ۱۳۲۷ در تهران ، مدرس ، آهنگساز ، مولف و نوازنده ساز قانون و سرپرست گروه نیریز است. موسیقی را از کودکی در خانواده اهل هنر در سن ۴ سالگی با تنبک آغاز کرد و در سال های مدیریت حسین دهلوی در هنرستان موسیقی ملی ، در رشته ی ویلن کلاسیک و ایرانی  از هنرستان فارغ التحصیل شد. نواختن سازهای ویلن ، ویلن آلتو ، قیچک ، پیانو و تمبک و قانون را ضمن تحصیل در هنرستان فرا گرفت ولی قانون را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد. قانون را نزد استاد مهدی مفتاح در هنرستان آموخت و سپس در سال ۱۳۴۷ تدریش قانون را در هنرستان موسیقی ملی آغاز کرد. در سال ۱۳۵۵ از دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته موسیقی با ساز تخصصی قانون فارغ التحصیل شد. در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی از محضر اساتیدی چون دکتر داریوش صفوت ، نورعلی برومند ، محمود کریمی ، یوسف فروتن و سعید هرمزی بهره ها جست و ظرایف موسیقی ایرانی را فرا گرفت و بر ساز قانون انطباق داده است.

وی ساز قانون را به سبک ایرانی می نوازند و این سبک را با تلاش و تجربه هایی که در طی سالیان از محضر اساتید مختلف و فراگیری های خود که در هنرستان موسیقی آموخته بود بر ساز قانون پیاده کرده است و پس از ۲۲ سال تحقیق در سال ۱۳۶۹ کتابی را با عنوان “آموزش ساز قانون” با نظر و همکاری استاد حسین دهلوی به چاپ رسانید که اولین کتاب موسیقی در زمینه آموزش ساز قانون است. در سال ۱۳۷۱-۷۲ همراه با ده تن از هنرجویان خود در ارکستر مضرابی شرکت جست و این اولین گروه موسیقی بود که ساز قانون را به صورت گروهی در ارکستر اجرا می کردند و نیز در سال ۱۳۷۴ در دانشکده موسیقی سوره ردیف میرزا عبدالله را به دعوت رضا مهدوی تدریس کرد ، که این موضوع و آموزش آواز در تاریخ آموزش دانشگاهی برای نخستین با در سوره به وقوع پیوست. این استاد گرانقدر در سال ۱۳۸۲ به دریافت نشان درجه ۱ هنری از وزارت ارشاد نائل آمد.

ملیحه سعیدی

دانلود آلبوم “هجرانی” تکنوازی تار اثر استاد حسین علیزاده با کیفیت ۳۲۰

Download “Hejrani” By Maestro Hossein Alizadeh – Direct Link

دانلود آلبوم هجرانی تکنوازی تار حسین علیزاده

آلبوم “هجرانی” اثر استاد گرانقدر حسین علیزاده که در بردارنده بداهه نوازی های ایشان در دستگاه ماهور و سه گاه است. در این آلبوم بسیار شنیدنی استاد حسین علیزاده قطعاتی را با تار اجرا می نمایند که به جز یک قطعه از ابداعیات ایشان است. گوشه های مختلف در دستگاه سه گاه و ماهور را در این آلبوم خواهید شنید. امیدوارم لذت ببرید.

دانلود آلبوم “تکنوازی تار : شور پریشانی” تکنوازی تار علی قمصری با کیفیت ۱۲۸

Download “Tak Navazi Tar : Shour Parishani” By Ali Ghamsari – Direct Link

دانلود آلبوم تکنوازی تار علی قمصری

علی قمصری ، نوازنده ی مشهور تار و آهنگساز موسیقی سنتی ایران است. این آلبوم ، شامل تکنوازی تار این هنرمند جوان به همراهی کوزه و تنبک است که به ترتیب نوازندگی آنها بر عهده مصباح قمصری و حامد زند کریمخانی بوده است. این آلبوم که بداهه نوازی های علی قمصری در دستگاه های موسیقی سنتی ایران شامل می شود ، “شور پریشانی” نام دارد و همانند دیگر آلبوم های این هنرمند دارای نوآوری هایی نیز می باشد که خوب یا بد بودن آنها برعهده شنوندگان است. امیدوارم لذت ببرید.